כשמדברים על הפרעת קשב וריכוז או בשמה המקצועי ADHD כולנו חושבים מיד על קשיים לימודיים. אך האמת היא שהפרעת קשב וריכוז משפיעה על תחומי חיים רבים שברובם לא קשורים לתחום הלימודי. "מדובר בהפרעה שהיא גנטית במקור שלה ויש לה השפעה על כל התפקידים הניהוליים: קביעת סדרי עדיפויות, התמדה, יכולת ריכוז במשימות הפשוטות בחיי היום יום וכמובן גם השפעה על התחום הלימודי" מסבירה רויטל אביב, מאמנת לילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז ופעלתנות יתר. "מה שלא כולם יודעים זה שהפרעת הקשב משפיעה על כל תחומי החיים, על הדימוי העצמי, המצב החברתי וכמובן על ההתנהלות של הבית כולו."
מתוך ההתמודדות עם הקושי מתגלים כוחות ויכולות מדהימות
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז נדרשים להתמודדויות רבות במהלך חייהם. החברה מתייגת אותם כבעלי תכונות כמו עצלנות, חוסר התחשבות, חוסר מוטיבציה , שובבות ועוד. הביטוי העיקרי לכך הוא בחוסר היכולת שלהם להשתלב בדרישות של מערכת החינוך ולכן הם לא מגיעים למימוש של הפוטנציאל שלהם. "אחד מכל עשרה ילדים סובל מהפרעת קשב וריכוז , בממוצע ארבעה תלמידים בכיתה. הילדים האלה נדרשים להתאים את עצמם לסביבה ולדרישות של כולם וזה מצריך מהם מאמץ רב. לעומת זאת התכונות המיוחדות שלהם והכישורים שהם מפתחים בעקבות הקושי מקנים להם כוחות שאין לאחרים. הם יצירתיים, בעלי דמיון מפותח וחשיבה יצירתית, יש להם תעוזה ואם הם מצליחים לצמוח מהקושי הם מגלים כישרונות ייחודיים שנותנים להם יתרון גדול על אחרים".

איך תדעו אם גם הילד שלכם סובל מהפרעת קשב וריכוז?
כדי לאבחן ADHD חשוב לערוך אבחון מסודר. אך יש סימנים שיכולים לרמז על בעיית קשב וריכוז. "הורים רבים מספרים לי שלפני האבחון הם חשו כעס ותסכול בגלל ההתנהגויות האלה שבדיעבד מסתבר שנובעות מהפרעת הקשב והריכוז. לכן חשוב לאבחן בצורה טובה ובמקביל ולהציע פתרונות לילדים ולהורים כדי להקל עליהם, להפחית כעס וליצור שינוי התנהגותי". הסימנים להפרעת קשב וריכוז הם אימפולסיביות ותנועתיות יתר, דחיינות וקושי בהתארגנות, שכחה ובלבול וחוסר יכולת להשלים משימות. "ילדים שמתמודדים עם ADHA מתקשים לנהל את עצמם ואת הזמן שלהם. הם מושפעים מגירויים חיצוניים ודעתם מוסחת בקלות, לכן הם מתקשים לסיים משימות, להתרכז ולתכנן את המהלכים שלהם". רויטל מדגישה שגם וכחנות, תגובה ללא מחשבה והתפרצויות זעם יכולות להצביע על ADHD, ופעמים רבות יש נטייה לחשוב שהילד מתנהג כך בגלל שהוא לא מחונך או שובב אך למעשה ההתנהגויות הללו הן תוצאה של פעילות כימית במוחו של הילד והן לא בשליטתו.
תחושת כישלון ואשמה שמתחלפת במוטיבציה ואמונה בעצמם
"בגלל שאנחנו בוחנים את הילד לפי ההתנהגויות החיצוניות שלנו אנחנו נוטים כהורים לכעוס, להתאכזב ולהיות מתוסכלים. אבל הדבר הראשון שצריך להבין הוא שהפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו ביולוגית, כלומר הפרעה בתפקוד של מערכת העצבים ואין לילד שום שליטה עליה. ברגע שההבנה הזו מתקבעת אצל ההורים גם היחס לילד משתנה והרגשות השליליים שהיו מופנים כלפיו מתחלפים בהכלה, הבנה וכמובן עזרה מקצועית שיכולה לשנות את המציאות עבורו". ילדים עם הפרעת קשב וריכוז חשופים לביקורת מהסביבה. הם ננזפים, מקבלים את התחושה שהם לא טובים מספיק ולכן סובלים במקביל מבעיות בדימוי העצמי. "זה לא מספיק לעשות אבחון הורים לילדים עם קשב וריכוז צריכים לזכור שאבחון וגם טיפול רפואי הם חשובים אך ADHD והביטויים שלה ילוו את הילד לאורך כל החיים. לכן הדבר הכי חשוב הוא להעניק כלים להתמודדות, לחזק את הביטחון ואת האמונה בעצמם ולאפשר להם למצוא את הכוחות הפנימיים כי אלה ילוו אותם לנצח וישפיעו גם על ההתנהלות, גם על הדימוי העצמי ובהמשך גם על הפידבק שיקבלו מהסביבה".
מערכת החינוך מפספסת הילדים עם הפרעת קשב וריכוז ולכן חשוב לי להגיע להורים
מערכת החינוך המיושנת והמקובעת אינה ערוכה להתמודד עם תלמידים בעלי קשב וריכוז. הציפייה היא מכל התלמידים לעמוד בסטנדרט שנקבע ולהתאים את עצמם ותלמידים בעלי קשב וריכוז נופלים בין הכיסאות. "זה אבסורד שכיום אין חובה על מורה או מחנכת להשתתף בהכשרה או בהשתלמות בנושא קשב וריכוז. תלמיד שמתמודד עם ADHD מתבקש להתאים את עצמו למערכת, מורות מתמודדות עם עומס, ריבוי משימות ולצד זה גם חוסר בידע מקצועי בכל מה שנוגע לתחום והתוצאה היא תלמידים שמרגישים שהם לא בסדר כשלמעשה ההיפך הוא הנכון. בעבר ציפו משמאליים להחליף יד ולכתוב ביד ימין. היום אף אחד לא יעז לעשות דבר כזה כי היום מבינים שזו לא בחירה אלא נטייה מולדת. בדיוק כך צריך להתייחס ל ADHD ולשנות את המערכת ולא את התלמיד. אך מכיוון שהדרך לשם עוד ארוכה האחריות היא של ההורים להבין, לתמוך ולתת כלים לילד שלהם".
הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז? יש לכם תפקיד חשוב בעיצוב האישיות והעתיד של ילדיכם
בעבר הפרעת קשב וריכוז לא הייתה מוכרת והשפעות שלה לא נחקרו ומי שסבל מ ADHD נ"פל בין הכיסאות כתלמיד ולעיתים גם כאדם בוגר. אך מבט חטוף ברשימת הידוענים שהתמודדו עם הפרעת קשב וריכוז מספרת לנו על הפוטנציאל הגלום בילדים הללו. "מלחינים כמו מוצרט ובטהובן, ממציאים כמו תומס אדיסון וגרהם בל, סופרים כמו הנס כריסטיאן אנדרסון, אומנים כמו לאונרדו דה וינצ'י, פבלו פיקסו וסלבדור דאלי, ספורטאים כמו מג'יק ג'ונסון ומייקל ג'ורדן – אנחנו רואים שמי שקיבל תמיכה מהוריו והאמין בעצמו הגיע להישגים מדהימים. זה רק מדגיש את התפקיד של ההורים בסיפור ועד כמה תמיכה, הכוונה ואמונה בילד יכולים לשנות את החיים שלו מקצה לקצה".
איך עובד האימון אישי
"בתהליך של אימון אישי אני מאפשרת לילדים להכיר את עצמם, להבין מה בהתנהגות שלהם הוא ביטוי של ADHD ואיך זה מתבטא בהתנהלות שלהם. ההיכרות עם ההשלכות של ההפרעה ונטרול תחושת האשמה מאפשרים להם להיפתח, להרגיש שהם מסוגלים ויחד אנחנו עובדים על מיומנויות חברתיות, התמודדות עם משימות ומטלות, ארגון של המחשבה וסדר הפעולות. מה שקורה בתהליך של אימון הוא שינו המציאות שבה הילד חי. השינוי משפיע בצורה חיובית על הילד, המשפחה, ההשתלבות בכיתה ובחברה ולמעשה קוטע את תחושת הכישלון ומחליף אותה בתחושה של מסוגלות וכוח שחסרה לילדים האלה כל כך".
שינוי משמעותי בכל תחומי החיים
הורים לילדים שעוברים תהליך של אימון אישי מספרים על שינוי מהותי בכל תחומי החיים. החל משיפור בדפוסי השינה שהופכים טובים יותר, הגעה בזמן לבית ספר והתנהגות ראויה במצבים חברתיים לצד שיפור משמעותי בלימודים אך בעיקר בתחושה ובמוטיבציה של הילדים. בתהליך האימון אני מכירה לילדים את המאפיינים של בעיית הקשב ומאתרת איתם את הביטוי שלה בחייהם האישיים. אנחנו בוחנים את המתאמן, את הקושי שלו ואת הרצונות שלו ויחד אנחנו מפתחים דרכים להתמודדות עם הבעיה תוך כדי עבודה על המודעות העצמית ועל מערכת היחסים עם הסביבה". רויטל מדגישה שאימון אישי הוא לא קסם והוא אינו תרופת פלא. "הורים רבים מגיעים אלי בציפייה ש"אתקן" את הילד שלהם. זה לא מה שאני עושה, אני מאירה לו את הדרך, מסייעת לו להאמין בעצמו ולהכיר את החוזקות שלו ונותנת לו כלים שילוו אותו במהלך החיים בידיעה שהצלחה אחת תביא איתה הצלחה נוספת, פעם בתחום החברתי, פעם בתחום הלימודי ולאט לאט תתבטא בכל תחומי החיים".
רויטל אביב, מאמנת אישית, מתמחה בבעיות של קשב וריכוז ולקויות למידה לפרטים 0507275070